TEETH - The Will of Hate
Brutální disonantní death metalové rašeliniště. Album, které je hlavně hutné, zatěžkané a dusné. Tísnivý lehce doomový drtikol nepolevující v intenzitě a tlaku.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
V předvečer koncertu, na kterém se bude hrát celá deska „Shadows Of The Dying Sun”, jejíž recenze na naších stránkách z nepochopitelného důvodu není, jsem se tento rest rozhodl dohnat retrospektivním textem. Svého času jsem si toto album přehrával intenzivně a stále dokola, ale mám pocit, že se značným zpožděním od data vydání, zřejmě proto tehdy k sepsání nedošlo. INSOMNIUM jsem znal a akceptoval již předtím. V podstatě od samotných počátků na „In The Halls of Awaiting“, ale skutečnou vášní k této kapele jsem zahořel až právě s touto deskou. Ranou tvorbu dvou původních členů Niila Sevänena a Villa Vänniho jsem paradoxně obdivoval a zbytek redakce značně otravoval s jejich bočním projektem WATCH ME FALL, který vznikal v období první desky.
INSOMNIUM datují své počátky k roku 1997 a od té doby až dodnes se svým stylem pohybují v death/doomových vodách, ve Finsku tolik oblíbených. Na počátku nového tisíciletí byli nejvýraznějšími kapelami KATATONIA nebo SENTENCED. INSOMNIUM se spolu se SWALLOW THE SUN časem etablovali a postupně propracovali do širšího povědomí až po dekádě intenzivní práce. Každé dva až tři roky vydávali materiál, který si držel svou kvalitu. Se „Shadows Of The Dying Sun“ pak dovršili sérii silných desek. Bylo to i první album, na kterém se nepodílel kytarista Ville Vänni. Ten roku 2011 z kapely z osobních důvodů odešel, přestože údajně dál s kapelou spolupracoval. Nahradil jej Markus Vanhala z OMNIUM GATHERUM, který to od té doby táhne s oběma kapelami. I z toho důvodu kapely spolu mívají společná turné. Tahle personální výměna však na tvorbu neměla dramatický vliv, hlavními autory byli Ville Friman a Niilo Sevänen, přesto se Vanhala autorsky podílel (a třeba na jejich posledním albu už počet jeho příspěvků převažuje). Na pozici producenta byl dlouholetý spolupracovník Samu Oittinen nahrazen Teemu Aaltem, který s kapelou spolupracuje až do dnešních dní. Oproti předchozím albům přineslo „Shadows Of The Dying Sun“ větší důraz na melodie a změna producenta i studia tak přispěla k uhlazenějšímu a čistšímu zvuku.
Album má skvělé intro. V podstatě je to samostatná skladba, „The Primeval Dark“, která postupně graduje až přejde v nejikoničtější riff této kapely. Kytarista Ville Friman se jedné noci dobře vyspal, protože tohle se povede jen jednou. Podobně jako Zeppelini mají „Kashmir“, tak INSOMNIUM mají „While We Sleep”, punkově jednoduchý a přitom funkční. Chytlavá melodie, která má v sobě tíživou melancholii temného severu, je tím nejvýraznějším kusem na albu. Přestože tento trumf zazní hned v úvodu, skvělé album pokračuje a z nastavené laťky nesleví.
V „Black Heart Rebellion“ se kloubí výrazný kytarový motiv, který přechází v dynamičtější pasáže, ve kterých Niilo Sevänen dokáže dostat do svého hlasu až dramatickou naléhavost. Pro mě byla tato skladba vždy jedním z nejlepších momentů na desce (vedle první skladby a „Ephemeral“). S podobným rifem Friman vyrukoval i v „Collapsing Words“, která je typickým příkladem death/doomového materiálu z finských luhů a hájů. Deathová smršť v podobě hutných riffů, která se přehoupne v melodické refrény, aby byla posléze vytlačena ponurými pasážemi. Ostatně hlavní kytarový motiv je jedním z poznávacích znamení jejich tvorby a byl již v minulosti mnohokrát recyklován. Ale dokud to funguje, nežehráme.
Na albu jsou i poklidné a výrazně melancholické záležitosti, jako je „Lose to Night“ nebo závěrečná „Shadows Of The Dying Sun“, která v sobě nese tíhu a chmury umírajícího slunce a je to už vesměs doom metalová záležitost. Markus Vanhala zanechal svou stopu ve trojici skladeb. První z nich, „Revelation“, zařazená hned po úvodním majstrštyku. Do celkového konceptu desky skvělé zapadá a je tak i připomínka toho, že OMNIUM GATHERUM měli tou dobou na kontě čerstvou a rovněž velmi zdařilou desku „Beyond“. Spolu se Sevänenem ještě složili „The River“ a „The Promethean Song“, druhá zmíněná je pak poklidným rozjímáním před samotným závěrem alba.
Po vší té chvále na atmosféru a melodické kreace kytaristů by zasloužilo připomenout i skvělou práci Marcuse Hirvonena. Jeho dynamické a mnohdy na pozadí pomalé melodie až podivuhodně rychlé bicí (třeba v „The River“) skvěle drží celý koncept v korytu svižné bystřiny, která se jen místy zdrží v poklidnějších tůních.
Ve své dobové recenzi na následné album „Winter's Gate“ kolega Marigold píše, že „INSOMNIUM přebírají rezaté žezlo finské depresivní melodiky“. Z mého pohledu to žezlo zcela pevně a bez debat převzali právě s albem „Shadows Of The Dying Sun”. Jejich souputníkům ze SWALLOW THE SUN tou dobou začala docházet šťáva (nutno dodat, že i oni se na konci dekády vzedmuli, ale to mělo jinou příčinu, popsanou v nedávné recenzi). SENTENCED již byli mimo hru a ani další starší spolky již neměly drive jako kdysi. Byli to právě INSOMNIUM, kteří se sérií výborných desek „Across The Dark“, „One For Sorrow“, „Shadows Of The Dying Sun“ a „Winter's Gate“ vyhoupli do popředí finského truchlícího pelotonu. A vzhledem k tomu, že i poslední album, „Anno 1696“ bylo napěchované skvělou hudbou, nemám prozatím o jejich přední pozici obavy. „Shadows Of The Dying Sun“ bylo dobovým klenotem a jeho zahrání v plné délce si samostatný koncert bezpochyby zaslouží (19.1.2025 Klub Roxy).
„Shadows Of The Dying Sun” je jedním z vrcholů tvorby finských zachmuřenců a není od věci si jej i po deseti letech připomenout. Na této desce si všechny podstatné elementy jejich hudby dokonale sedly. Je to vyvážená směs intenzivní dravosti, chytlavých melodií i naléhavé potřeby dostat ze sebe všechnu tu nesnesitelnou tíhu bytí.
9 / 10
Niilo Sevänen
- zpěv, basa
Ville Friman
- kytara, zpěv
Markus Vanhala
- kytara
Markus Hirvonen
- bicí
Anno 1696 (2023)
Heart Like a Grave (2019)
Winter's Gate (2016)
Shadows Of The Dying Sun (2014)
One For Sorrow (2011)
Across The Dark (2009)
Above The Weeping World (2006)
Since The Day It All Came Down (2004)
In The Halls of Awaiting (2002)
Vydáno: 2014
Vydavatel: Century Media
Stopáž: 56:43
Produkce: Teemu Aalto, INSOMNIUM
Studio: Korkeakoski Studios, SF Sound Studio (bicí)
Mix: André Alvinzi (Fascination Street Studios)
Jak mi mohli INSOMNIUM dvacet let úplně unikat, to je mi záhadou. Obzvlášť, když mám v blízkém okolí kamarády, od kterých běžně čerpám inspiraci a nechávám si poradit, co by stálo nového za poslech. Takhle jsem se k těmto skvělým Finům dostal až díky desce "Anno 1696" (recku dodám, slibuji!), kterou náš šéfredaktor pouštěl během týmové přípravy na předloňský Brutal Assault a kterou následně chválil právě autor této recenze. Postupně zpětně pronikám do všech jejich desek a zatím jsem byl vždy spokojený bez výhrad.
Právě "Shadows Of The Dying Sun" mě chytla v začátcích objevování nejvíc a troufnu si tvrdit, že co se hitů týká, tak je to zřejmě nejnabušenější deska INSOMNIUM vůbec. Vrchol alba přichází hned na začátku, kde vše odstartuje (pro mě osobně) nejpovedenější metalové intro (vlastně plnohodnotná skladba), které kdo kdy nahrál, následované největším hitem celé desky a možná kapely INSOMNIUM vůbec. Mým osobním favoritem je pak "Black Heart Rebellion", která nádherným způsobem spojuje temnou atmosféru a téměř až blackmetalovou zuřivost s nádherně projasněným melodickým finále.
Stylově mi INSOMNIUM připomínají jakousi houbu, která do sebe nasává to nejlepší ze všech (převážně) metalových stylů, aby to svým typickým způsobem všechno smíchala a předložila nám nádhernou hudební delikatesu. Deska "Shadows Of The Dying Sun" je toho nejlepším příkladem.
Docela to zubu času odolalo, stále mě baví, jak jsem si potvrdil poslechem minulý týden. Zdá se mi, že nejenom na posledním albu tam jsou části, které si berou nejenom z deathu nebo doomu, ale jsou načichlé až i blackem. Vlastně to zmiňuje i Milda.
Brutální disonantní death metalové rašeliniště. Album, které je hlavně hutné, zatěžkané a dusné. Tísnivý lehce doomový drtikol nepolevující v intenzitě a tlaku.
Jedna z desek roku 2024, ke které se od jejího vydání pravidelně vracím. Trojlístek dospělých punkáčů z Toronta do svého posledního alba nalámal přístupné noiserockové hitovky plné romantiky i grungového surealismu.
To dojení vyschlého writer’s roomu je do nebe volající. Nových nápadů je pomálu, zato jsou rozmazané na dvojnásobek. Nekonečné plebiscity jsou ubíjející, nové hry vizuálně průměrné a když se to rozjede, přijde očekávatelný cliffhanger. Opouštím hru!
Tahle americká parta zní úplně jako revival starých JUDAS PRIEST, i ten vokál jako by patřil samotnému Halfordovi. Je to taková zasmrádlá mršina, ale překvapivě mě celkem bavilo si to poslechnout. Jestli do toho půjdu podruhé ale fakt nevím, spíše ne.
4 disky. 58 skladieb. 75-stranový booklet. Len CD a LP, žiaden streaming. Steven Wilson sa vybral zboriť mýtus, že 80’s boli umeleckou pustinou: Od THE CURE a JOY DIVISION po zabudnuté britské spolky, funguje to na ploche vyše 5 hodín. Povinné počúvanie!
Dobre to robí táto švédska superskupina. Melodický death metal vo veľmi prístupnej, niekto by zbytočne hanlivo povedal kolovrátkovej, forme. Na druhom albume v ešte zrelšej a lepšej podobe. Teším sa na ich tohtoročné koncerty!
Daniel Cavanagh asi chtěl stvořit Anathemovské album, ale utopil se v klišé. Příjemně to odsýpá a zvuk i provedení se dají těžko kritizovat, ale je to tak nepůvodní a otřepané, že to úplně kazí emoce, které by jinak určitě fungovaly. Sem se vracet nebudu.